Waar in voorgaande jaren we ons met zijn allen vooral richtten op het vinden van talent, is voor 2018 het mantra simpelweg: vacatures vervullen. Het resultaat telt voortaan en niet meer de inspanning. De nood is te hoog; 77 procent van de organisaties geeft aan dat de krapte op de arbeidsmarkt hun agenda bepaalt op dit moment.

 

Vacatures vervullen, ja dat willen we allemaal wel, zo horen we je denken. Maar hoe? In elk geval zijn vacaturesites echt heel erg passé… Wij delen hier een deel van de visie die aansluit bij hoe wij GreenGeniussen vinden en verleiden om hen op interessante plekken te kunnen plaatsen bij organisaties. Jouw organisatie wellicht.

 

Er zijn drie belangrijke wegen die wel kunnen leiden naar het vervullen van een vacature:

# Focus op de candidate experience – ja, zelfs de ervaring die een potentiële nieuwe collega heeft tijdens de periode waarin hij of zij mogelijk geïnteresseerd is in een baan bij jouw organisatie is onderscheidend. Elk contactmoment kan een deal breaker of maker zijn: van de recruitmentsite tot de vacaturetekst tot het filmpje op facebook tot de sollicitatie tot de aanname en het onboardingsprogramma. Ieder moment heeft een rol in de beslissing of deze persoon zich aangesproken en aangetrokken voelt tot de functie en het bedrijf.

 

# Talent pooling – bouw een relatie op met studenten waarvoor jij een toekomst ziet binnen jouw organisatie. Neem hen en jezelf serieus en bouw een echte relatie op die echt toegevoegde waarde heeft.

 

# Video – woorden zijn maar woorden en nog altijd belangrijk. Wanneer deze worden ondersteund door videobeelden van toekomstige collega’s, werkomgeving en cultuur van het bedrijf zal een potentiële kandidaat dichterbij brengen en die beleving is doorslaggevend voor hem of haar om überhaupt te overwegen te gaan solliciteren.

 

Bron: Academie voor arbeidsmarktcommunicatie