De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en de cijfers rondom retentie en burn-outs onder millennials baten ons zorgen. Wat zijn precies de pijnpunten en wat kunnen we doen om aansluiting te vinden zodat millennials én organisaties het beste uit zichzelf kunnen halen?

 

Voor het Millennial Onderzoek 2018, uitgevoerd door generatie-experts, werden ruim 3300 millennials en meer dan 100 organisaties ondervraagd. Zij onderzochten wat deze doelgroep energie geeft, en wat hen energie kost op de werkvloer. Hierdoor krijgen we een beter beeld over waarom steeds meer jongeren tegenwoordig stress ervaren en wat we er aan kunnen doen om een betere werkgever voor hen te zijn.

In onderstaande tabel zie je een overzicht van wat millennials energie kost en energie geeft op de werkvloer:Dit gééft ons energie, en dit kóst energie: tabel

Hoe word je een betere werkgever?

Mensgericht samenwerken: Het merendeel van de generatie millennials krijgt met name energie van een positieve werksfeer. Dat betekent concreet dat er plezier mag zijn, dat er open communicatie is, dat er een gevoel van gelijkwaardigheid is en dat collega’s of teamgenoten elkaar aanvullen en van elkaar leren. Denk hier dus over na, bij de samenstelling van teams.

Zinvolle resultaten: Millennials willen graag het verschil maken. Dit betekent niet per se dat millennials idealistisch zijn en alleen willen werken voor ‘groene’ of ‘duurzame’ organisaties. Zingeving kan voor hen ook voortkomen uit het bijdragen aan innovatie, het verhogen van efficiëntie, de omzet verhogen of zelfs het verbeteren van de werksfeer. Zorg dus dat hun toegevoegde waarde duidelijk is.

Persoonlijke ontwikkeling: Millennials zijn sterk gericht op hun groei, met name in persoonlijke ontwikkeling. Hieronder verstaan zij het ontdekken en ontplooien van talenten, vanuit hun kracht werken en onderzoeken wat ze écht willen. De meeste organisaties zijn vooral gericht op professionele ontwikkeling: beter worden in je vak, doelgericht werken en samenwerken met ervaren vakmensen. Moedig de persoonlijke ontwikkeling aan door hier trainingen of cursussen in te bieden.

Door als werkgever in te zetten op bovenstaande punten, zorg je ervoor dat millennials meer energie krijgen van hun werk. Op die manier kunnen zij én de organisatie het beste uit zichzelf halen.

 

Bron