Millennials – een generatie waar ontzettend veel over gepraat en gediscussieerd wordt. Ook wij hebben er al diverse artikelen aan gewijd. De generatieverschillen lijken zo groot, dat er een bepaald onbegrip ontstaat vanuit beide richtingen. Toch is het zaak dat werkgevers van een oudere generatie hier goed mee omgaan. Binnen twee jaar bestaat namelijk meer dan een derde van de wereldwijde beroepsbevolking uit millennials…

 

Eén van de veelbesproken onderwerpen met betrekking tot deze generatie is de manier van communiceren. Volgens de media hebben millennials hier moeite mee en zijn ze ‘vergeten hoe ze moeten communiceren’ (Business Magazine). Dat klinkt nogal als een probleem; een derde van de beroepsbevolking die niet kan communiceren. Gaat dan niemand van hen tijdens een vergadering iets zeggen?

 

Communicatie in stilte

Wij denken dat het probleem niet zo zeer is dat millennials niet kúnnen communiceren, maar dat ze ánders communiceren. We kennen allemaal het beeld van tientallen mensen die op het station op hun trein staan te wachten, toch? Zo goed als iédereen kijkt op hun smartphone, bijna niemand praat met elkaar. Maar wat ze daar doen, is net zo goed communiceren. Een Whatsappje sturen, is communiceren. Een foto op Instagram liken, is communiceren. Een selfie via Snapchat sturen, is communiceren. En ga zo maar door…

De telefoon wordt dus niet meer alleen gebruikt om te bellen. Sterker nog: onderzoeksbureau Motivaction ontdekte dat de belfunctie op smartphones van jongeren op de vijfde plaats staat van de meest-gebruikte apps. Zij geven absoluut de voorkeur aan communiceren via tekstberichten of sociale media.

 

Hoe ga je als werkgever hiermee om?

De manieren waarop millennials bezig zijn met hun communicatie (dus veelal in stilte, online) kan door andere generaties als ‘antisociaal’ beschouwd worden. Terwijl ze op hun eigen manier juist enorm sociaal bezig zijn. Het is niet gek dat dit onbegrip oplevert. Om ervoor te zorgen dat dit onbegrip niet omslaat in frustratie, kan je als werkgever het volgende doen:

 

– Ga mee met de trends

Dus: millennials communiceren liever via tekstberichten online, dan face-to-face. Misschien denk je dan: “Daar heb ik e-mail voor!” Maar e-mail is een relatief traag communicatiemiddel, waarbij een respons vaak lang op zich kan laten wachten. Wat een passende uitkomst biedt, is een chat-tool zoals Slack of Workplace. Het is een snelle, laagdrempelige en veilige manier om te communiceren met elkaar.

 

– Stimuleer persoonlijk contact

Persoonlijk contact is goed voor de onderlinge relaties tussen medewerkers en dat resulteert in betere samenwerkingen. Omdat millennials zelf niet de voorkeur geven aan deze vorm van communiceren, is het belangrijk om dit voor hen te faciliteren. Ga met millennial-medewerkers in gesprek hierover en bedenk samen manieren om persoonlijk contact binnen de organisatie te waarborgen.

 

– Erken de verschillen

Wees vooral niet beledigd als een werknemer je een Whatsappje stuurt in plaats van belt, of een Slack-berichtje stuurt terwijl hij/zij ook even bij je langs had kunnen komen voor die vraag. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat dit geen asociale manier van communiceren is, gewoon een andere manier.

 

Bekijk ook deze video:

Werkgevers met millennials opgelet!

 

Bron