Jonge techneuten staan te springen om te werken voor een bedrijf zoals Tesla, SpaceX of The Boring Company. Deze disruptieve organisaties zijn nieuw, anders, hip, snel en aantrekkelijk. Zij lijken enkel hun imago nodig te hebben om nieuw technisch talent aan te trekken. Maar wat als jouw organisatie niet zo ‘sexy’ is? Hoe zorg je er dan voor dat ook jouw vacatures vervuld worden door de juiste techneuten?

 

Consumenten zijn gevoelig voor de aantrekkelijkheid van producten, Musk speelt daarop in door te zorgen zijn eindproducten ‘sexy’ zijn. Maar is dit in de werving van technisch personeel ook een doorslaggevende factor? De nieuwe generatie brengt een nieuw wensenpakket waar ontwikkeling en doorgroeien in posities belangrijker zijn dan ooit.

 

Voorsprong in techniek, achterstand in processen

Waar technische organisaties qua innovatie jaren voorlopen op de rest van het bedrijfsleven, hebben zij de neiging traditioneel te zijn in hun interne processen. Dit wrijft met de verwachtingen van jonge techneuten, die opgroeien in een flexibele wereld waar zij graag hun eigen stempel op willen drukken.

De start-up cultuur, die de disruptieve organisaties hebben, maakt het mogelijk om verder te kijken dan de benodigde kennis of ervaring voor een openstaande functie. Zo analyseren zij welke persoonlijkheden en talenten er ontbreken om de groei te versnellen. Als nieuw lid van het team word je zo niet alleen gewaardeerd om je kennis, maar ook om wie jij bent als persoon. Dit zorgt ervoor dat er een sterkere binding ontstaat tussen het bedrijf en de werknemer én het maakt een bedrijf ook een stuk aantrekkelijker voor jonge talenten.

 

Andere behoeftes

Technische millennials zijn geneigd om hoge verwachtingen te hebben van zichzelf en van hun werk. Zij worden gelukkig van eigen verantwoordelijkheden en de mogelijkheid om zichzelf te blijven uitdagen en ontwikkelen. Het liefst gaat die vrijheid zo ver dat zij hun eigen tijd kunnen indelen en afgerekend worden op output in plaats van aanwezigheid.

Door de hoge eisen die millennials aan zichzelf en hun werkgever stellen, ontstaan er ook sneller twijfels die voor ontevredenheid of verloop kunnen zorgen. Middels goede begeleiding kunnen deze twijfels tijdig worden ondervangen om duurzaam personeel te creëren. Dit wordt ook wel talentmanagement genoemd. Een sterke talentmanagementstrategie kan het verschil maken in zowel het aantrekken en behouden van technische talenten.

 

Aan de kant, meneer Musk

De combinatie van het inhoudelijke werk, verantwoordelijkheden en vrijheid is wat voor een techneut de doorslag zal geven. Dus ook al ben je geen Elon Musk, ook jouw bedrijf kan ‘sexy’ zijn voor de nieuwe generatie techneuten! GreenGenius begeleidt jonge techneuten bij het ontdekken wat hen motiveert en welk bedrijf bij hen past.

Heeft u direct technisch talent nodig? Lees dan wat wij voor u kunnen betekenen. Wilt u alvast meer leren over talentmanagement? Download dan onze gratis whitepaper!

 

Download de whitepaper ‘Talentmanagement in 4 stappen’

Vul hier uw naam en e-mailadres in en ontvang direct de whitepaper.