Jonge techneuten staan te springen om te werken voor een bedrijf zoals Tesla, SpaceX of The Boring Company. Deze disruptieve organisaties zijn nieuw, anders, hip, snel en aantrekkelijk. Zij lijken enkel hun imago nodig te hebben om nieuw technisch talent aan te trekken. Maar wat als jouw organisatie niet zo ‘sexy’ is? Hoe zorg je er dan voor dat ook jouw vacatures vervuld worden door de juiste techneuten?

 

Consumenten zijn gevoelig voor de aantrekkelijkheid van producten, Musk speelt daarop in door te zorgen zijn eindproducten ‘sexy’ zijn. Maar is dit in de werving van technisch personeel ook een doorslaggevende factor? Techneuten zijn vaak redelijk introvert en hechten in een baan de meeste waarde aan inhoud. Taken en verantwoordelijkheden in een functie staan voorop, uiterlijk vertoon is minder van belang.

 

Voorsprong in techniek, achterstand in processen

Technische organisaties zijn van nature traditioneel. Waar zij op het gebied van techniek door innovatie misschien wel vijftien jaar voorlopen op de rest, lopen ze in processen en communicatie misschien wel tien jaar achter. Deze organisaties zullen hun ingesleten proces van werving van nieuwe talenten moeten aanpassen, om dit te laten aansluiten op de behoeftes en percepties van technische jongeren.

Op basis van een inventarisatie van eigen personeel kan een organisatie bepalen wat zij aan persoonlijkheden en talenten in huis hebben. Zodra helder is wat hierin ontbreekt, weten ze wat voor een type persoon ze nodig hebben. Wanneer er inzicht is in wat die persoon enthousiasmeert en drijft, kunnen ze deze gaan werven. Daarbij moeten zij in het proces rekening houden met generatieverschillen: binnen twee jaar bestaat een derde van de beroepsbevolking uit millennials.

 

Andere behoeftes

Technische millennials hebben met name duidelijkheid nodig over het inhoudelijke werk. Langdradige vacatureteksten met generieke profielschetsen en algemene vaardigheden spreekt hen niet aan. Deze duidelijkheid is vaak lastig te bieden bij organisaties die meerdere disciplines en projecten beheren, maar toch wil de techneut weten hoe hun werkdag er uit zal zien. De communicatie(middelen) zullen hierop aangepast moeten worden.

Daarnaast is er vanuit deze generatie een behoefte aan vrijheid. Ze vinden het fijn om eigen verantwoordelijkheden te kunnen dragen en taken en tijden in te delen op de manier dat zij willen. Dit heeft betrekking op secundaire voorwaarden, die vaak al jarenlang hetzelfde zijn bij technische organisaties. Echter kan verandering en ruimte hierin het verschil maken voor een millennial, ook al heeft dat geen directe link met inhoudelijke taken.

Tevens zijn millennials geneigd om hoge verwachtingen te hebben van zichzelf en van hun werk. Door drukte zijn organisaties geneigd minder de tijd maken om personeel te begeleiden nadat ze in dienst zijn gekomen. Door de hoge eisen krijgen millennials sneller bepaalde twijfels die er voor kunnen zorgen dat zij afhaken of doorzoeken. Middels goede begeleiding kunnen twijfels tijdig worden ondervangen om duurzaam personeel te creëren.

 

Aan de kant, meneer Musk

De combinatie van het inhoudelijke werk, verantwoordelijkheden en vrijheid is wat voor een techneut de doorslag zal geven. Dus ook al ben je geen Elon Musk, techneuten vinden het ook leuk om bij jou te werken! GreenGenius begeleidt jonge techneuten bij het ontdekken wat hen motiveert en welk bedrijf bij hen past. Wij zouden hen graag aan uw bedrijf voorstellen. Door onze kennis en ervaring heb je binnen no-time de juiste innovatieve denker in huis!

 

Lees meer over onze werkwijze en vind jong technisch talent voor uw bedrijf:

Over GreenGenius