Elke dag is een andere dag

Millennials houden ervan dat iedere dag iets nieuws of anders brengt. Velen van hen zijn ook liever niet specialist op een bepaald gebied, maar ontwikkelen zich juist graag in verschillende richtingen. Of zoals een van onze GreenGeniusen het onlangs nog zei: “Ik ben specialist, maar zet dat graag op zoveel mogelijk verschillende manieren in.” Zo kan het er dus ook uit zien.

De lijn is dun tussen werk en privé

Deze generatie houdt niet van hokjes en verschillende groepen. We maken allemaal deel uit van elkaars leven, dit geldt voor werk, thuis en de kroeg. Om hier lijnen tussen te tekenen vinden ze maar geforceerd. Dit betekent ook dat ze opener vertellen wat hen bezighoudt, ook op het werk. Dit past ook helemaal in hun hang naar echtheid en authenticiteit. Maar soms zijn ze wellicht meer een open boek dan goed voor hen is. Coach hen daar in.

Waar is het goede doel?

Deze generatie heeft meer geld opgehaald voor goede doelen dan welke andere generatie dan ook hiervoor. Hiervoor komen ze meteen en massaal in beweging. Houd dit in je hoofd als manager. Deze passie om de wereld een beetje beter te maken kan aanstekelijk werken. Wil je je team belonen of motiveren? Laat ze een goed doel uitzoeken en je zult versteld staan.

Outside the box denken

Deze generatie heeft niet eens een notie van wat ‘inside the box denken’ in zou kunnen houden. Continue innovatie, het samenbrengen van allerlei verschillende vormen van kennis en techniek en de juiste mensen aan elkaar knopen. Deze generatie doet het al van kleinsaf aan. Innovatie is hen met de paplepel ingegoten. De eigen paplepel welteverstaan.

Geld maakt niet gelukkig

Ze geven niet om geld. Als je hen de vraag zou stellen: wat maakt je gelukkig?”, zal ‘veel geld verdienen’ zelden het antwoord zijn. Ze zien te veel celebrities  en andere zogenaamd succesvolle mensen overal vertellen hoe depressief en ongelukkig ze zijn.

Lange termijn… wat?

Een langetermijn doel opstellen voor een Millennial is hetzelfde als een dolfijn te vragen hard te lopen. Er gaat zoveel om in die hoofden, ze knopen zoveel dingen aan elkaar, ze doen zoveel dingen tegelijk. Dát is wat ze goed kunnen. Ze laten stilzitten om na te denken over een lange termijn doel is contraproductief voor ze. Dan gaan ze heel glazig kijken en komt er weinig uit hun handen. Maak juist gebruik van die razendsnelle hersenen en hersenverbindingen en hak een lange termijn gewoon in een aantal korte termijnen. Multitasken in hun middle name.

Ik vind eerlijk gezegd dat….

Millennials waarderen echtheid en oprechtheid. Ook van hun leidinggevende. Als je een zin begint met ‘Wil je écht weten wat ik hiervan vind?’ dan zul je hun aandacht vangen. Ze willen graag weten wat je van hen of een situatie vindt. Dat geeft houvast, een veilig gevoel. Ze zijn gewend in groepen te leven waar ze worden gezien, creëer daarom ook groepen en ‘mini-families’ binnen de organisatie waarin men zich veilig kan uitspreken.

Een oneindig netwerk

Millennials zijn netwerkers pur sang. Ze kennen gruwelijk veel mensen. Maak daar gebruik van, vraag hen ernaar. Denk niet dat ze met iemand aankomen waar je niets aan zult hebben. Juist een vraag die heel vreemd lijkt, zal hen in beweging laten komen en je verrassen.

Uniek, speciaal, bijzonder….

De grootste nachtmerrie voor een Millennial is om precies dezelfde ervaring te hebben als een ander. Ze willen niet hetzelfde hotel kiezen als hun collega of zus. Nee, ze willen hun eigen bijzondere en persoonlijke ervaring. En dat mag ook best wat kosten. Kijk waar je dat binnen het werk ook kunt toepassen.

 

Bron: Understanding Millennials van Adam Brooks