“Dat doen we op deze manier, omdat we dat al jaren zo doen”, “Dat hebben we al eerder geprobeerd, en dat werkte niet”, “Dit is het stappenplan wat we moeten volgen”. In deze tijd van disruptie kunnen dit soort uitspraken een bedrijf de afgrond in werken. Het vermogen van mensen om te kunnen relativeren en zaken met een frisse blik te bekijken, is essentieel tijdens deze vierde industriële revolutie.

 

Michiel Muller, medeoprichter van online supermarkt Picnic, sluit zich hierbij aan: “Het grootste gevaar is dat je dingen doet omdat het altijd al zo gedaan is.” En hij kan het weten. Met hun concept hebben ze de gehele supermarktbranche op zijn kop gezet. Afgelopen juni hadden ze zelfs 50.000 mensen op de wachtlijst staan, die graag zo snel mogelijk klant wilden worden. Dat is toch de droom van iedere ondernemer?

 

Herschrijven

Maar hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen? Eigenlijk vooral door niet te doen wat concurrenten al jaren doen. Ze hebben de gehele supermarktbusiness met een frisse blik bekeken en daardoor het geheel herschreven. Ze identificeerde drempels waar klanten van concurrenten tegenaan liepen, en namen deze vervolgens weg. Denk bijvoorbeeld aan het elimineren van bezorgkosten en het verlagen van het minimum bestelbedrag.

 

Niet alleen voor startups

We horen u misschien al denken: “Picnic is een start-up, dat is totaal niet te vergelijken met organisaties die al jaren, misschien zelfs al tientallen jaren bestaan.” Maar dat is niet helemaal waar. Ook ‘oudere’ organisaties kunnen instappen op de kansen en potenties die de vierde industriële revolutie hen biedt. Om niet ondergesneeuwd te worden door disruptieve startups, moeten ze juist van hen leren.

 

Jong leert van oud en vice versa

Op de werkvloer vertaalt dat zich volgens Muller zo: “Jongere en meer ervaren collega’s moeten van elkaar leren. Iemand die ergens langer werkt kan een jonge collega behoeden om niet in zeven sloten tegelijk te lopen. Maar het is geen eenrichtingsverkeer. Je moet ook leren van jonge werknemers. Kijk wat hen drijft, wat ze doen en hoe ze het doen. Durf je stokpaardjes los te laten en wees nieuwsgierig”.

 

Acceptatie van risico’s

“Er is een ander tempo bij jonge werknemers. Ze nemen sneller beslissingen.” Muller vindt dat dit tempo behouden moet worden, ook al zijn niet altijd alle risico’s geheel uitgewerkt. Hij geeft aan dat je moet blijven uitproberen en de onzekerheid de erbij hoort soms moet accepteren. “Als je altijd hetzelfde doet, krijg je ook altijd hetzelfde resultaat.”

Bij GreenGenius kunnen we ons goed vinden in deze gedachte. Door onze afwijkende overtuigingen over de arbeidsmarkt van de toekomst, hanteren we andere werkprocessen. Met onze focus op ontwikkeling helpen we organisaties te groeien door de juiste jonge, innovatieve denkers bij hun binnen te brengen.

Benieuwd naar hoe GreenGenius uw organisatie kan helpen? Deel uw uitdaging met ons en we sturen u vrijblijvend een persoonlijke mail waarin wij uitleggen wat we kunnen betekenen.

 

Beschrijf uw uitdaging

 

Bron Bron foto: AD © Jan de Groen